|
|
Op
16 januari 1937 wordt in Den Haag Jacoba Adriana
Hollestelle geboren. Haar ouders geven haar de
roepnaam Conny. Als ze 11 is begint ze aan de
HBS, waarvan ze in 1953 haar diploma haalt. In
haar vrije tijd volgt Conny ballet- en
spraaklessen en zingt ze in het AVRO-kinderkoor
van Herman Broekhuizen, dat regelmatig op de
radio te horen is. Conny's stem valt op, en al
snel mag ze met enige regelmaat solo's zingen.
Ze leert de etaleur Wim van den Bos kennen, met
wie ze in 1959 trouwt. Het paar krijgt een
dochter: Karin.
Conny's carrière begint steeds meer
vorm te krijgen: in februari 1960 treedt ze op in
KRO's Springplank en later in AVRO's Nieuwe
Oogst, twee programma's voor jong talent. Ook
maakt ze deel uit van de ploeg die Nederland op
het Knokke-festival vertegenwoordigt. Conny ziet
haar deelname aan het Knokke-festival als het
officiële begin van haar carrière. Ze sleept
door haar deelname een platencontract bij
Phonogram in de wacht. De eerste single
verschijnt in het najaar van 1961:
"Ninotchka". Op b-kant staat het nummer
"Adieu", een Nederlandse bewerking van
"Mon Dieu", een succes van Conny's
grote voorbeeld Edith Piaf. Op TV maakt Conny
haar debuut bij de VARA in een show van Bruce
Low.
|
|
|
Op 27
februari 1962 doet Conny mee aan de Nederlandse
voorronde voor het Eurovisie Songfestival. Met
het lied "Zachtjes" eindigt ze op de
derde plaats. Een paar weken eerder is Conny's
tweede single verschenen, "Mijn hart bemint
teveel", met op de b-kant wederom een
Nederlandse bewerking van een Piaf-nummer. De
single haalt slechte verkoopcijfers, dus wordt
een nieuwe weg naar succes gezocht. In plaats van
"Zachtjes" als opvolger uit te brengen,
komt Phonogram met twee Duitse schlagers van de
populaire Gerhard Wendland aanzetten. Dit genre
ligt Conny absoluut niet, en de single "Kijk
me eens diep in mijn ogen" is een van de
weinige waar Conny zich voor de rest van haar
carrière diep voor schaamt.
In 1963 gaat het eindelijk de goede kant op.
Annie M.G. Schmidt schrijft een Nederlandse tekst
op Pete Seeger's "Where have all the flowers
gone". De single "Waar zijn al de
bloemen toch" verschijnt in het voorjaar en
behaalt goede verkoopcijfers. Daarna volgt de
single "Raak me niet aan!", die het nog
beter doet. De singles die in 1964 volgen doen
het eveneens niet slecht, maar de hit die zorgt
voor een definitieve doorbraak zit er niet
tussen. Conny heeft inmiddels wel een dusdanige
reputatie opgebouwd dat de NCRV haar een serie
shows laat maken onder de |
naam
"Zeg maar Conny", waarvan de eerste
wordt uitgezonden op 24 december 1964.
Conny wordt gevraagd om in 1965 opnieuw mee te
doen aan de Nederlandse voorronde voor het
Eurovisie Songfestival. Verwacht wordt dat de
immens populaire Trea Dobbs met haar "Ploem
ploem jenka" de finale op 13 februari zal
winnen en Nederland zal mogen vertegenwoordigen
op het Eurovisie Songfestival in Napels, Italië.
Maar al meteen nadat de puntentelling is begonnen
neemt Conny met "t Is genoeg" een
voorsprong, die gedurende de voortgang van de
puntentelling alleen maar uitloopt. Trea Dobbs
eindigt uiteindelijk op de derde plaats, achter
Conny en achter Ronnie Tober, die net als Conny
aan het begin van een succesvolle carrière
staat.
Op 17 maart vertrekt Conny vol goede moed naar
Italië. Haar optreden op 20 maart laat niets te
wensen over, maar desondanks zit er niet meer in
dan een 11e positie in het eindklassement.
Het Eurovisie Songfestival brengt Conny dan
misschien niet de overwinning, ze krijgt er wel
veel werk door. Zo doet ze onder andere mee aan
het indertijd befaamde International Festival Of
Light Music in het Poolse Sopot, beter bekend als
het Sopot Festival.
Nadat het huwelijk tussen Wim en Conny op de
klippen is gelopen besluit ze na de scheiding
Wim's achternaam te blijven gebruiken als haar
artiestennaam, aangezien ze inmiddels bekend is
onder de naam Conny van den Bos. Conny is
intussen opnieuw verliefd geworden, en op 2
februari 1966 trouwt ze met Ger Faber, bekend van
het Leedy Trio.
|
|
|
Rond die
tijd is Conny ook in de platenstudio te vinden
voor de opname van een nieuwe single. De a-kant
is inmiddels af, maar met de b-kant wil het niet
echt vlotten. Van het nummer dat men in gedachten
heeft spreekt de tekst wel aan, maar niemand is
enthousiast over de melodie. Een reddende engel
komt langs in de vorm van Peter Koelewijn, die
toevallig net in de studio moet zijn. Hij bekijkt
de tekst, begint wat op een gitaar te tokkelen en
binnen de korste tijd is de melodie klaar. Wat in
eerste instantie bedoeld was als de b-kant van
een single wordt Conny's eerste grote hit: "Ik
ben gelukkig zonder jou". Maanden staat dit
lied in de hitlijsten, en Conny haalt er zelfs de
Top 10 mee. Het levert Conny met 45.000 verkochte
exemplaren een zilveren plaat op. Door dit succes
durft Phonogram het aan een LP met Conny op te
nemen. Op deze LP staat Conny's volgende grote
hit: "Paleis met gouden muren".
Conny is blij met het succes, waar ze lang op |
heeft
moeten wachten, maar de reputatie die Conny al
kreeg bij nummers als "Raak me niet
aan!" en "'t Is genoeg" is door de
hits "Ik ben gelukkig zonder jou" en
"Paleis met gouden muren" versterkt: de
harde, door de liefde getergde vrouw. Conny heeft
geen hekel aan het repertoire dat ze zingt. Ze
kan er alleen niet goed tegen in een hokje te
worden gestopt, en wil laten horen dat ze ook
andere dingen kan.
Na het succes in Nederland vindt de
platenmaatschappij het tijd om Conny in het
buitenland te promoten en worden er nummers in
het Duits en Engels opgenomen. De verwachtingen
zijn hooggespannen, maar helaas lukt het niet om
internationaal door te breken. De plannen voor
een buitenlandse carrière gaan echter niet in de
ijskast. Als eerste wordt de naam Conny van den
Bos veranderd in Conny Vandenbos. Conny is hier
blij mee, omdat ze deze naam ziet als een nieuwe
artiestennaam en niet langer als de naam van haar
ex-man. Nadat ze is uitgenodigd om in het
voorprogamma van Cliff Richard te staan, duikt
Conny de studio in en neemt vijf nieuwe
Engelstalige nummers op. Twee daarvan verschijnen
in januari 1969 zowel in Nederland als in Groot
Brittanië op single. Conny vertrekt naar Londen,
om van daaruit naar het noorden te reizen voor
haar optredens met Cliff Richard. Conny is hoog
zwanger, en het optreden valt haar zwaar. Het
Engelse avontuur is voor Conny een grote
desillusie: haar naam en reputatie schijnen
niemand iets te kunnen schelen. Ze beseft dat ze
bij een carrière in het buitenland weer dezelfde
stijle ladder op zal moeten die ze de jaren
daarvoor in Nederland heeft beklommen. Ze is dan
ook zielsgelukkig als ze weer naar Nederland
terug kan. De maanden daarna doet Conny het
rustig aan en op 14 mei bevalt ze van een zoon:
Jeroen. Na een paar maanden rust vertrekt Conny
in augustus naar Split in Joegoslavië om
Nederland te vertegenwoordigen op een
songfestival. In tegenstelling tot Conny's eerste
echtgenoot, vindt Ger Faber het geen probleem dat
zijn vrouw veel van huis is door haar werk en hij
thuis de boel draaiende moet houden.
Er ontstaat steeds meer wrijving tussen Conny en
Phonogram. Conny is niet gelukkig met het
repertoire dat de platenmaatschappij haar
toeschuift, dat voor een groot deel voort blijft
borduren op hetzelfde thema als "Ik ben
gelukkig zonder jou". Niet lang na het
verschijnen van de single "Al m'n
tranen" komt het tot een breuk. Na een
weinig succesvolle single op het Imperial-label
van Bovema wordt het angstig stil en Conny lijkt
in de anonimiteit te verdwijnen.
|
|
|
In januari
1973 meldt platenmaatschappij Basart dat er
vergevorderde onderhandelingen gaande zijn met
Conny. Gedurende vele maanden wordt reperoire
doorgenomen en afgekeurd, tot in 1974 een LP kan
worden afgeleverd waar zowel Conny als haar
nieuwe platenmaatschappij volledig achter kan
staan: "Een vrouw van deze tijd". Op de
LP staat repertoire dat totaal verschilt van dat
wat Conny in de jaren '60 zong. Het zogenoemde
luisterlied staat nu centraal, liedjes met een
verhaal. De tweede single van de LP zorgt er voor
dat de mensen massaal naar de winkel rennen om
deze aan te schaffen:"Een roosje, m'n
Roosje" wordt Conny's grootste hit uit de
jaren '70. Blij verrast door dit succes wordt
meteen gewerkt aan een opvolger voor "Een
vrouw van deze tijd". Conny is helemaal
terug en de LP "Van dichtbij" is in de
voorverkoop al goed voor goud. De twee singles
van "Van dichtbij" brengen Conny
wederom hoog in de Top 40: "Drie zomers
lang" en "Sjakie van de hoek".
Inmiddels is het rode krullenkapsel dat Conny
sinds haar come-back draagt een rage geworden.
|
In
1976 verschijnt de succesvolle LP "Zo wil ik
leven", waar Conny in 1977 een Edison voor
in ontvangst mag nemen. De single "Ome
Arie" volgt zonder probleem het succes van
zijn voorgangers. En in 1977 mag Conny nóg een
prijs in ontvangst nemen: de prestigieuze Gouden
Harp. Net als Phonogram indertijd, vindt men het
bij Basart tijd om het in het buitenland te
proberen. Twaalf van Conny's mooiste liedjes
worden door Ralph Dahmen voorzien van een Duitse
tekst, en in mei 1977 komt de LP "Eine Frau
von heute" bij onze oosterburen uit. De LP
wordt positief ontvangen, en Conny verschijnt op
de Duitse TV om enkele nummers te zingen. In
Nederland wordt intussen door inmiddels vaste
tekstschrijvers Gerrit den Braber en Herman
Pieter de Boer gewerkt aan repertoire voor een
nieuwe LP. Eind 1977 verschijnt de LP "Licht
en schaduw", waarvan de single "Weet je
wat we doen" het grootste succes wordt.
In 1978 mag Conny als eerste de Edith Piaf trofee
in ontvangst nemen. Naar aanleiding daarvan neemt
Conny een hommage op aan haar grote voorbeeld:
een medley van de bekendste nummers van Piaf. Het
belooft een goed jaar te worden: er zijn plannen
voor een tweede Duitstalige LP en Conny is ook
bezig met een nieuw Nederlandstalig album, dat
eind 1978 moet verschijnen. Ondanks de successen
van Conny blijkt haar platenmaatschappij het
hoofd niet boven water te kunnen houden, en eind
1978 gaat Basart failliet. De inmiddels opgenomen
LP "Samen met jou" dreigt op de plank
te blijven liggen, maar de productie wordt
overgenomen door Phonogram, Conny's oude
platenmaatschappij. In april 1979 wordt de LP
alsnog uitgebracht onder de titel "Over
liefde".
In 1979 laat Conny zien van meerdere markten
thuis te zijn als ze in de revue van André van
Duin meespeelt en ze bij de TROS het
radioprogramma "Close up" presenteert.
Van die omroep ontvangt ze voor het tweede van
drie jaar op een rij de Productieprijs. Als ze
door lezers van de Belgische Story ook nog wordt
uitgeroepen tot Vrouw van het Jaar, kan 1979
worden afgesloten als wederom een jaar om met
plezier op terug te kijken.
|
|
|
In 1980
gaat een lang gekoesterde wens van Conny in
vervulling: ze neemt een LP op met uitsluitend
nummers van Janis Ian. Als Janis gevraagd wordt
of ze ook enkele nieuwe nummers voor het album
wil schrijven, stemt ze meteen toe. Janis stelt
zelfs voor een duet met Conny op te nemen. Het
duet "Don't leave tonight" wordt een
grote hit en ook de LP verkoopt uitstekend.
Na deze LP zit Conny's contract er op, en ze
besluit niet met Phonogram verder te gaan, maar
op zoek te gaan naar een andere
platenmaatschappij. Interesse komt onder andere
van EMI, en Conny besluit met hun in zee te gaan.
Er wordt een contract getekend voor drie jaar en
eind december 1981 verschijnt |
de
eerste LP: "Vogelvrij". In
tegenstelling tot de vorige LP's, lijkt deze z'n
weg naar het publiek maar moeilijk te kunnen
vinden. Op TV presenteert Conny diverse
muziekprogramma's en ook kan Conny haar
acteertalent tonen in de jeugdfilm "Knokken
voor twee", die in december 1982 in
première gaat.
"Net als iedereen", de opvolger van
"Vogelvrij" die in het voorjaar van
1983 verschijnt, doet het beter dan zijn
voorganger, maar niet goed genoeg om bij EMI het
vertrouwen te wekken een volgende LP op te nemen.
Er worden nog enkele singles uitgebracht, maar in
1984 sluiten bij EMI de deuren voor Conny. In de
plaatloze periode die aanbreekt is Conny werkzaam
bij Conamus, en medeproduceert ze in het kader
van "Wie in 't Nederlands wil zingen"
de LP "De jaren '80". In het seizoen
'86-'87 gaat Conny een nieuwe uitdaging aan en
speelt ze avond aan avond in de musical
"Boefje". Eind 1986 is Conny weer met
een nieuw nummer op de radio te horen: "Wat
is nou geluk". In mei 1987 verschijnt er het
nieuwe album "De mooiste dag". De
tweede single "Wat ben ik blij dat er liefde
bestaat" zorgt eindelijk weer voor een
succes. In het seizoen '87-'88 speelt Conny in de
musical "Heimwee". Hier leert ze Wim
Rijken kennen. Het klikt tussen die twee en ze
besluiten een duet op te nemen. Het Piaf-succes
"A quoi ça sert l'amour" wordt in het
Nederlands omgedoopt tot "Wie weet wat
liefde is" en het nummer komt hoog in de
Nederlandstalige hitlijsten te staan.
In de jaren die volgen gaat Conny zich meer en
meer toeleggen op het presenteren van
radioprogramma's, en is het op muzikaal gebied
wat stil. Ze presenteert onder andere bij Radio
Utrecht en stapt daarna over naar Radio Noordzee
Nationaal, waar ze het goed beluisterde
"Thee voor twee" presenteert. In 1992
treedt de zangeres weer op de voorgrond. De CD
"Nu" verschijnt en Conny gaat op
tournee. Daarna concentreert Conny zich weer op
het presenteren van haar radioprogramma. Op 31
januari 1995 verschijnt de CD
"Vriendschap", die in eerste instantie
alleen bij drogisterijketen Het Kruidvat te koop
is. Nadat alle 50.000 exemplaren zijn verkocht
komt de CD in april onder de titel "Een
echte vriend" ook in de reguliere CD-winkels
te liggen. Conny blijft optreden, maar een nieuwe
CD komt er ondanks het succes van
"Vriendschap" niet.
|
|
|
1998 lijkt
in eerste instantie een jaar zoals de voorgaande
te worden, maar tegen de zomer gaat de gezondheid
van Conny's man Ger sterk achteruit. Hij
overlijdt op 31 juli, en Conny is de man die ruim
30 jaar haar echtgenoot, mentor en maatje was
kwijt. Toch probeert ze vrij snel de draad van
het dagelijkse leven weer op te pikken en gaat
door met het presenteren van haar radioprogramma.
Vrij abrupt komt hier een eind aan als Radio
Noordzee van koers wil veranderen en vlak voor de
Kerst bijna alle presentatoren ontslaat. Voor
Conny wordt geen uitzondering gemaakt, ondanks
dat haar programma tot de best beluisterde van de
zender behoort. Haar radiowerk zet ze met succes
voort bij Radio West. Op TV is ze te zien in het
panel van "Zo vader, zo zoon". In 2000
krijgt Conny een tegel in de Rotterdamse Hall of
Fame.
Op 30 september 2001 viert Conny haar 40- |
jarig
ariestenjubileum met een groots concert in het
Scheveningse Kurhaus. Na afloop van haar
jubileumconcert wordt Conny geëerd en benoemd
tot Ridder in de orde van Oranje Nassau. Helaas
blijkt Conny's jubileumconcert haar
afscheidsconcert te zijn.Op 7 april 2002
overlijdt ze na een kort ziekbed op 65-jarige
leeftijd.
|
Een
uitgebreidere versie van deze biografie is, samen
met nog veel meer informatie over Conny
Vandenbos, te vinden op www.connyvandenbos.com |
|
|