Op 14 september 1944 ziet Regina Maria Elisabeth van der Burgt in het Brabantse Uden het levenslicht. Het zingen zit er al vroeg in. Als ze vier jaar is wordt ze op een podium gehesen en op een stoel voor een microfoon gezet, en zingt ze een liedje over een muis.

"Ik vergat warempel mijn verlegenheid omdat het zo mooi en duidelijk klonk door die microfoon. En daarna dat geweldige applaus,dat vergeet je nooit meer! Wanneer iemand me dan ook vroeg wat ik later wilde worden, zei ik altijd: zangeres. Ons gezin telde negen kinderen: vier meisjes en vijf jongens, en mijn moeder heeft ons, zo jong als we waren, het zingen bijgebracht. Thuis en op feestjes werd er meerstemmig met de andere zussen gezongen.
We hadden destijds veel grammofoonplaten met populaire liedjes, zoals bijvoorbeeld van The Everly Brothers, Paul Anka, Cliff Richard, Connie Francis, Harry Belafonte, noem maar op. Ook waren er jazzplaten van Sara Vaughn, Louis Armstrong en Ella Fitzgerald, welke ik na verloop van tijd erg ging waarderen. Muziekinstrumenten zoals, blokfluit, mondharmonika, accordeon, banjo, gitaar en later een door mij zelf verdiende piano, konden we uitproberen."

 
  Op haar veertiende vormt ze met haar broer Ad het duo Ad en Giens. Ze sluiten zich aan bij het jeugdcabaret van Hans van den Krommenacker, waarmee ze optreden in buurthuizen en zalen en nummers zingen als 'Have I told you lately that I love you' en 'Send me the pillow'. Na een van die optredens worden Ad en Giens gevraagd te komen zingen bij het Udens orkest Vivace, waar het duo wel wat in ziet. Na verloop van tijd echter vertrekt Ad, die gitaar leert spelen en zijn eigen nummers schrijft voor diverse bands waar hij in speelt.  
 
Na enkele jaren bij Vivace krijgt Giens, die inmiddels als artiestennaam heeft gekozen voor Reggy van der Burgt, een vast engagement aangeboden bij dansorkest The Continentals uit Den Bosch. Tussen de optredens met The Continentals door werkt ze free lance met nog diverse andere dansorkesten en combo's. Inmiddels is Reggy in Uden en omstreken allang geen onbekende meer, en het zal niet lang meer duren voor ook de rest van Nederland kennis met haar zal maken.

Als eerste is daar in 1965 de zangwedstrijd 'Miss Talent' die Reggy moeiteloos wint.
"Nadat ik tot Miss Talent gebombardeerd was begon het eigenlijk pas goed. Ik zette alles op alles om m'n zangstudie af te maken en ook m'n pianostudie, die ik wel eens een beetje had verwaarloosd, nam ik weer ter hand. Je moet, wanneer je all-round wilt zijn in je vak, een stevige basis hebben."

Mensen vragen zich af waarom er van deze talentvolle zangeres nog helemaal geen platen op de markt zijn. Zo ook een vriend van bekende componist/musicus Addy Kleijngeld. Addy is op dat moment werkzaam als producer bij platenmaatschappij CNR, een 'hobby' van chemisch fabrikant Cornelis Nicolaas Rood uit Rijswijk. De vriend tipt Addy over Reggy's zangkwaliteiten en hij besluit een optreden van Reggy bij te wonen. Daarna duurt het niet lang voordat Reggy's eerste single 'Morgen als de dag begint' van de persen rolt.

 

 
  Enkele maanden later verschijnt een tweede single: 'Teddybeer'. En hier heeft Reggy een grote hit mee te pakken!

 
    "Het was voor mij een grote verrassing dat op 3 december 1966 de single 'Teddybeer' op plaats 38 in de Top 40 terecht kwam. De week erna was single acht plaatsen gestegen. Het plaatje bleef de weken daarna stijgen en stond op 31 december op de 14e plaats! De volgende week zakte 'Teddybeer' naar de 18e plaats. Er zijn zo'n 40.000 exemplaren van verkocht."

Door het grote succes van 'Teddybeer' ziet CNR er wel brood in om een hele LP met Reggy op te nemen, die in het voorjaar van 1967 verschijnt. Van deze LP is ook Reggy's volgende single 'Ik blijf voor altijd bij jou' afkomstig, waarvoor ontdekker Addy Kleijngeld de tekst schrijft. Een groot deel van de teksten die Reggy op de plaat zingt zijn van zijn hand. Een enkele keer geschreven onder zijn eigen naam, maar meestal onder de pseudonymen G. Kaleta en A. Schwarzmann.
Al snel volgt de single 'Speelbal in de wind', de Nederlandse versie van 'Puppet on a string' waarmee Sandy Shaw op 8 april 1967 het Eurovisie Songfestival wint.

Reggy heeft het druk. Ze is te vinden in de platenstudio, treedt veel op in het land, is te horen op de radio, te zien op TV, geeft interviews. In de zomer komt de single 'Silvio' uit, waarmee Reggy opnieuw een hit te pakken heeft. Inmiddels is er ook een aanbod om op te treden in de succesvolle Gert & Hermien Show. Reggy gaat op het aanbod in.

In januari 1968 verschijnt de zesde en, wat op dat moment nog niemand weet, laatste single: 'Superboy'. De single wordt geen succes, maar Reggy heeft het daar niet moeilijk mee.
"In de jaren  '60 vond ik 'De tijd staat niet stil', 'Eenzaam op 't
 
  Leidseplein' en 'Speelbal in de wind' mijn beste nummers. 'De postbode' en 'Superboy' daar had ik niets mee. Maar ja, CNR bepaalde het repertoire."

Reggy heeft inmiddels haar eigen teddybeer aan de kant moeten doen, want ze heeft Leo Scheepens leren kennen, met wie ze in november 1968 trouwt. Ze werkt nog door tot de Gert & Hermien Show afgelopen is en daarna besluit ze haar zangcarriŤre te beŽindigen.

"In die tijd kwam Wilma met het liedje 'Een klomp met een zeiltje' en Heintje met het plaatje 'Mama' op de markt. Dat liep als een trein en CNR voer daar wel bij. Addy Kleijngeld was als een vader voor Heintje. Hij ging voor de optredens samen met Heintje naar het buitenland, wat uiteraard voor hun beiden en de maatschappij geld in het laatje bracht. Door deze samenloop van omstandigheden ben ik in de vergetelheid geraakt. Jammer? Och, er is meer op deze wereld! Zoals onze families, hobby's en natuurlijk de opvoeding van Saskia. In 1969 werd onze dochter geboren, waar we erg naar uit hadden gekeken. De zorg voor zo'n kleine uk komt dan natuurlijk op de allereerste plaats, vonden wij.

De tijd als de zangeres Reggy van der Burgt heb ik als zeer prettig ervaren. Elke werkdag optredens door het hele land. Iedere avond volle zalen met mensen die je aanbaden en 'jouw liedjes' prachtig vonden.
Krantenartikelen, foto's, bewonderende blikken van deze en gene. Het gevoel van 'wie doet me wat' gaf een geweldige kick!"

 
  Is de opvoeding van Saskia de belangrijkste reden dat Reggy stopt met zingen, Saskia is er ook de oorzaak van dat Reggy midden jaren '80 de microfoon weer ter hand neemt. Saskia wil graag dat haar ouders weer muziek gaan maken. Ze vindt dat ze oud genoeg is om zo nu en dan in de weekenden alleen thuis te blijven.
Reggy neemt contact op met haar vroegere impressario en pianist van Vivace en The Continentals. Dat is het begin van Combo "Little Lady".

Rond 1990 wordt Combo "Little Lady" uitgenodigd te spelen op Paleis Soestdijk.
"Die dag waren er nationale paardenkampioenschappen met een prijsuitreiking. Toen wij de paleispoort binnenreden kwamen we verderop als eerste prins Bernhard tegen. Tijdens het uitladen van onze muziekapparatuur werd er geclaxonneerd. Wij stonden namelijk met onze auto op het doorgaande pad met de autodeur ver open. Toen ik me omdraaide keek ik recht in het gezicht van koningin Beatrix. Begrijpend liet ze haar chauffeur even wachten. Dit was voor ons een aparte ontmoeting. We zaten daar, op een stralende zomerdag, in de tuin van het paleis, genietend van ons 'elitaire' optreden. Wij hebben dit ervaren als een 'kroon' op ons werk."

Na ruim vijfentwintig jaar komt er eind 2010 een einde aan het bestaan van Combo "Little Lady". Voor Reggy is dat geen reden om achter de geraniums te gaan zitten, want naast zingen is ze ook op andere vlakken creatief bezig.
"Ik speel (een beetje) piano en dwarsfluit en heb nog verschillende hobby's zoals schilderen en tekenen, ook met een tekenprogramma op de computer. Beeldhouwen, het creŽren in steen, is ook favoriet."
   




Met dank aan Reggy van der Burgt voor het tot stand brengen van deze biografie.




© 2006-2012 www.zingzing.nl